تفاوت میان مشاور حقوقی و وکیل دادگستری چیست

تفاوت میان مشاور حقوقی و وکیل دادگستری چیست

علی رغم باور عموم که تصور میکنند، مشاوران حقوقی همان وکلای دادگستری هستند، اما این دو از نظر میزان تحصیلات و مطالعات و دانش و آزمون هایی که پشت سر میگذارند و البته جایگاه شغلی و حساسیت کاری با یکدیگر تفاوت دارند. به طور معمول، مشاوران حقوقی میتوانند بعد از دریافت مدرک کارشناسی در یکی از رشته های حقوق و یا فقه/ اصول اسلامی و یا اخذ مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های تخصصی حقوق، کار خود را به عنوان مشاور حقوقی عمومی و یا تخصصی آغاز کنند و برای انجام وظایف خود نیازی به دریافت مجوز از مراجع ذیربط ندارند. علاوه بر این، آنها میتوانند با توجه به تجربیات قبلی و علم و دانش و تبحر و مهارت شان در حل انواع مشکلات حقوقی در یکی از انواع شرکت های خصوصی و یا دولتی کار کرده و یا در منزل به عنوان ناظر کار خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است برای مشاور حقوقی شدن باید در مسیر صحیح قرار گرفت و همچنین یک مشاور حقوقی توانمند وظایفی دارد که می تواند با دانستن آن ها خود را برای استخدام و ورود به بازار کار آماده کند.

از طرف دیگر، روند تبدیل شدن به وکیل دادگستری طولانی تر بوده و مستلزم شرکت در آزمونی است که از طرف مرکز امور مشاوران قوه قضاییه و کانون وکلا برگزار میشود. افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، باید دوره 18 ماه کار آموزی را بگذرانند؛ در صورتی که این افراد در آزمون امور مشاوران قوه قضاییه شرکت کرده باشند، بعد از دوره کار آموزی و پذیرفته شدن در آزمون اختبار، ابتدا وکیل پایه دو و سپس وکیل پایه یک میشوند. در حالی که افراد شرکت کننده در آزمون کانون وکلا، وکیل پایه یک میشوند.

آزمون اختبار، یکی از آزمون های دو مرحله ای کار آموزان وکالت است که در آن از ، شش رشته شامل حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزا، حقوق ثبت و آیین دادرسی مدنی سوال طرح میشود. در مرحله دوم این آزمون، یکی از وکلای با تجربه کانون وکلا، موضوع یک پرونده را طرح کرده و کار آموز وکالت باید با توجه به تمام آموخته های خود، مشکل پرونده را به صورت شفاهی حل و فصل نموده و علت استفاده از بند و یا تبصره قانونی را نیز بیان کند.

دوره کار آموزی این  افراد هنگامی به پایان میرسد که معدل نمرات آنها 10 از 20 بوده و به تمام اصول حقوقی تسلط پیدا کنند. در مرحله بعد، این افراد در طی مراسم خاص،  سوگند مخصوص شغل وکالت را گفته و با دریافت پروانه وکالت پایه یک، میتوانند به عنوان وکیل دادگستری فعالیت کنند.

قابل ذکر است که، وکیل پایه یک دادگستری نسبت به وکیل پایه دو دادگستری و کار آموز وکالت جایگاه بالاتری دارد زیرا میتواند وکالت همه پرونده های حقوقی را بر عهده گرفته و آزمون کار آموزی وکالت را نیز پشت سر گذاشته  و البته تجربیات کاربردی هم در این زمینه کسب کرده است.

نظرات کاربران