تفاوت های آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و قوه قضاییه

تفاوت های آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و قوه قضاییه

در مقام بیان تفاوت آزمون وکالت دادگستری و آزمون وکالت قوه ققضاییه می توان به تفاوت در تعرفه حقوق دیوان وکلا دادگستری به بیان ساده تر تمبری که وکیل باید برای جواز شرکت در پرونده باطل کند، اشاره نمود. 

  • وکلا کانون دادگستری صندوق بیمه تعاون بازنشستگی، کمیسیون های رفاهی، علمی، ورزشی و... دارند. ولی وکلا مرکز وکلا قوه قضائیه فقط بیمه تکمیلی کمیسیون آموزش دارند. وکلا کانون دادگستری حق رای گیری سمینار دارند اما وکلا مرکز وکلا قوه قضاییه فقط اسمی حق رای دارند و خود وکلا شرکت کننده نیستند.

  • وکلا کانون دادگستری 25 کانون مستقل در سراسر کشور دارند اما وکلا مرکز وکلا قوه قضائیه 4 کانون تازه تاسیس دارند. حق الوکاله وکلا مرکز وکلا قوه قضائیه حداکثر تا 60 درصد تعرفه وکلا پایه یک دادگستری است. متقاضیان آزمون های وکالت دادگستری و قوه قضاییه می توانند با مطالعه مقالات زیر از جزئیات بودجه بندی این آزمون ها مطلع شوند.

  • شرایط ثبت نام دو نهاد:
شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری درقالب پست مجزا در همین سایت قرارداده شده در زیر شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه را بیان می کنیم:
 
شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه:

برای شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه هم شرایطی لازم است که تا حدودی با شرایط کانون وکلا متفاوت است. 
  • تابعیت ایرانی
  • سوء شهرت نداشته باشد و تجاهر به فسق و فجور نکند.
  • در هیچکدام از سازمان ها، نهادهای انقلابی، وزارتخانه ها، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی، ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار نباشد.
  • متقاضیان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن باشند.
  • مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشد. کسانی که در حال تحصیل هستند می توانند در آزمون ثبت نام کنند مشروط بر آنکه مدرک تحصیلی خود را قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل دهند.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی
  • نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم
  • تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

  • مباحث و دروس امتحانی دو نهاد:

مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری در همین سایت در قالب پست مجزا قرار داده شده است در زیر به بیان مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت قوه قضاییه می پردازیم:

دروس ضرایب
حقوق مدنی  3
آیین دادرسی مدنی 3
حقوق تجارت 2
اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه  1
حقوق جزای عمومی و اختصاصی 2
آیین دادرسی کیفری 2
حقوق اساسی 1
  •  کارآموزی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری:

پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری بعد از طی مراحل اداری و تحویل مدارک و معرفی وکیل سرپرست باید 18 ماه کارآموزی سپری کنند. در طول مدت کارآموزی می توانند پرونده های حقوقی مختلفی را با شرایطی دریافت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند.

بعد از اتمام دوران کارآموزی، آزمونی تحت عنوان اختبار به صورت شفاهی از آن ها گرفته می شود که دریافت پروانه وکالت منوط به قبولی در این آزمون است و اگر کارآموزی موفق به قبولی در آزمون اختبار نشود برای 3 نوبت از او آزمون گرفته می شود و در صورت عدم قبولی در اختبار سوم پذیرش آن ها باطل می شود.

  • وظایف کارآموزان کانون وکلا دادگستری

حضور در سخنرانی ها

شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری حداقل چهار مرتبه در ماه

کار کردن نزد یکی از وکلا با سابقه دادگستری

تهیه گزارش از چند پرونده

فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا یا شعبه معاضدت قضایی یا راهنمایی یا سایر کارهای اداری و دفتری

انجام امور معاضدت قضایی محول شده توسط شعبه معاضدت قضایی یا ریاست کانون

  • کارآموزی وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه 

قبول شدگان آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه ابتدا باید در مصاحبه حضوری شرکت کرده و بعد از گذشتن از مرحله تحقیقات و پذیرفته شدن در مصاحبه وارد مرحله کارآموزی شوند. تا قبل از سال 98آن ها در دوران کارآموزی حق وکالت نداشتند، اما از سال 98 می توانند در دوران کارآموزی، کار وکالت را هم انجام دهند. حال که تا حدودی از شرایط دوران کارآموزی مطلع شدیم بهتر است در ادامه به بیان وظایف کارآموزان در دوره کارآموزی بپردازیم.

  • وظایف کارآموزان مرکز وکلا قوه قضائیه

کارآموزی و وکالت زیر نظر وکیل سرپرست

تهیه گزارش از پرونده های حقوقی یا کیفری به تعداد بیست فقره

حضور در دوره های آموزشی کاربردی به مدت دو ماه

شرکت در جلسات دادگاه های کیفری و حقوقی، چهار جلسه در هر ماه (به مدت 18 ماه) با معرفی مرکز

ارائه مقاله و کارهای تحقیقی درباره موضوعات حقوقی (مدنی یا کیفری) تعیین شده از سوی مرکز

حضور در سخنرانی ها و همایش های علمی برگزار شده توسط مرکز یا هیات مدیره های استانی

  • در نهایت باید بگوییم که برخلاف آنچه در نزد عموم رایج است معیار عالم بودن یا نبودن یک وکیل را نمی توان براساس آنکه در کدام یک از این دو آزمون پذیرفته می شوند در نظر گرفت. با توجه به مطالبی که گفته شد و برخلاف تفاوت هایی که در مرحله آزمون و پذیرش و کارآموزی وجود دارد، هم وکیل کانون وکلا دادگستری و هم وکیل مرکز وکلا قوه قضائیه می توانند وکالت کنند. در این حرفه صرفا پذیرش در آزمون وکالت ملاک نیست، بلکه فن بیان و قدرت استدلال یک وکیل به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نظرات کاربران