شرایط عمومی شرکت در آزمون انتخاب حسابدار رسمی

شرایط عمومی شرکت در آزمون انتخاب حسابدار رسمی

شرایط عمومی شرکت در آزمون انتخاب حسابدار رسمی به شرح زیر است، لازم به ذکر است متقاضیان با دارا بودن مدارک مورد نیاز ثبت نام می توانند در  زمان مقرر در این آزمون شرکت کنند همچنین پس از قبولی در آزمون با دارا بودن مدارک مورد نیاز استخدام حسابدار رسمی می توانند خود را برای ورود به بازار کار آماده سازند:

  • تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون جمهوری اسلامی ایران.
  • نداشتن سابقه محکومیت موثر کیفری.
  • حسن شهرت به رعایت موازین شرعی و اجتماعی وعدم اعتیاد به مواد مخدر.
  • نداشتن سوابق سوء حرفه ای، مالی واداری.
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی (لیسانس) از دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته حسابداری یا رشته های مشابه یا مدارک حرفه ای شناخته شده از مجامع معتبر بین المللی.

تبصره 1: منظور از رشته های مشابه، رشته هایی هستند که به تایید هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی حداقل 18 واحد از دروس آن ها حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی باشد.

تبصره 2: دارندگان مدارک مراجع ذیصلاح حرفه ‌ای بین المللی و همچنین دارندگان مدرک دکترای حسابداری از امتحان مهارت حسابداری و ‌حسابرسی معاف می‌باشند. مراجع حرفه ای به شرح زیر می باشند

  1. انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW)
  2. انجمن حسابداران رسمی انگلستان (ACCA)
  3. انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA)
  4. انجمن حسابداران کانادا (CPA Cananda)
  5. انجمن حسابداران خبره استرالیا و نیوزلند (CA_ANZ)
  6. انجمن حسابداران رسمی استرالیا (CPA Australia)
  • پذیرش مدرک از سایر مجامع حرفه ای بین المللی بسته به نظر و تصمیم هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی خواهد بود.

تبصره 3: مدرک تحصیلی معادل مورد قبول نبوده و امکان ثبت نام آزمون حسابداران رسمی را نخواهید داشت.

  • داشتن حداقل شش سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط که حداقل دو سال از آن در داخل کشور باشد(متقاضیانی که سابقه کار حسابرسی آنان حداقل 3 سال باشد و در امور حسابداری، خدمات مالی، طراحی سیستم، مدیریت مالی، تدریس حسابداری و حسابرسی در دانشگاه و موسسات آموزشی تجربه داشته باشند، با تصمیم هیات تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی، هر دو سال سابقه کارشان معادل یک سال سابقه کار حسابرسی مورد قبول واقع می گردد)

تبصره 1: اگر مدرک کارشناسی غیرمرتبط باشد ولی مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مرتبط باشد، سوابق کاری پس از اخذ مدرک تحصیلی مرتبط ملاک خواهد بود. اما لازم به ذکر است که پذیرش مدارک تحصیلی بالاتر از لیسانس، مشروط به گذراندن حداقل 18 واحد دروس حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی در طول دوره های تحصیلی ذکر شده می باشد.

تبصره 2:داوطلبانی که دارای حداقل 3 سال سابقه تمام وقت در سمت حسابرسی بعد از دریافت مدرک لیسانس در سازمان حسابداری و یا موسسات حسابداری عضو جامعه حسابداران رسمی ایران هستند و یا داوطلبانی که تجارب مفید آن ها حداقل 6 سال باشد، به شرط دارا بودن سایر شرایط، می توانند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی، کمبود سابقه خود را تکمیل کنند.

  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت در زمان صلح

نظرات کاربران