مشاوره حقوقی چیست

مشاوره حقوقی چیست

تاریخچه مشاور حقوقی به رم و یونان باستان برمیگردد و در آنجا بود که اولین مشاوران با عنوان " سخنور"، پرونده و مشکل افراد را در دادگاه اقامه کردند. از ویژگی های این سخنور ها این بود که نباید برای کاری که انجام میدادند وجهی دریافت میکردند و البته، گاهی هم این قانون نقض شده و از این نظر، وکلای تازه کار نمی توانستند حرفه رسمی را برای خود انتخاب کنند. اما امپراطور رم، این حرفه را قانونی اعلام کرده و به مشاوران اجازه دریافت وجوه کم را داد هر چند که برای مخارج زندگی آنها کفایت نمیکرد. 

امروزه با گسترده شدن روابط فردی و سازمانی افزایش مسائل و مشکلات مختلف در سازمان های دولتی و یا شرکت های خصوصی، نیازبه وجود یک یا تعدادی کارشناس و یا مشاور حقوقی در کنار مدیران بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.در دنیای امروز همگام با پیشرفت هایی که صورت می گیرد، پیچیدگی های آن نیز افزایش یافته است. این پیچیدگی ها در مشاور حقوقی امور مختلف فردی و سازمانی دیده می شود. نوع روابط انسان ها با یکدیگر،ازمان ها با یکدیگر و انسان ها با سازمان ها تغییر کرده و عوامل زیادی در آن دخالت دارند. این پیچیدگی ها به نوعی کار را سخت تر و برخی از مشکلات را پیچیده تر کرده است. بر همین مبنا نیز قوانین و مقررات پیچیده تر شده اند و استناد به آنها برای دفاع از خود به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد. لذا با ادامه این روند نیاز بازار کار به مشاوران و متخصصان حقوقی افزایش یافته و شرایط بهتر شغلی برای کارشناسان حقوقی متصور خواهد بود.

همچنین امروزه در خیلی از مواقع مردم عادی برای دفاع از حق خود یا پیگیری مطالبات قانونی خود از افراد، شرکت ها و یا سازمان های دولتی و حاکمیتی نیازمند دریافت مشاوره از کارشناسان و مشاوران حقوقی زبردست می باشند و بدون کمک گرفتن از آنها گاهی اوقات رسیدن به نتیجه مورد نظر غیر ممکن به نظر می رسد.

با توجه به موارد مذکور می توان پیش بینی نمود رشد استخدام متخصصین حقوقی در  سال های آینده افزایش داشته و بالاتر از حد میانگین سایر مشاغل خواهد بود.قابل ذکر است یک مشاور حقوقی توانمند با توجه به وظایفی  که برعهده دارد می تواند در شرکت ها و موسسات استخدام شود.

دانشپذیران دوره حقوق با داشتن قدرت استنباط بالا ،قدرت استدلال، جسارت، خلاقیت ذهنی و از همه مهمتر فن بیان خوب می توانند در این راه موفقیت بیشتری داشته باشند. و مشاور حقوقی فردی است که، قانون را مطالعه کرده و به تفسیر بند و تبصره ها و موارد کارایی آن هم آگاهی دارد. به طور معمول، مشاوران حقوقی دانش مرتبط با کارشان را به منظور حل و فصل مشکلات فردی از پیش کسب کرده و نحوه استفاده عملی از تئوری های  قانونی برای پرونده های مختلف را میدانند. 
قابل ذکر است که مشاوران حقوقی میتوانند در مورد مسایل حقوقی مرتبط با انواع کسب و کار ، تعهدات، مسئولیت ادعا،  انواع معامله ، دفاع از حکم قضایی و حقوق قانونی به افراد مختلف مشاوره بدهد و از این نظر میتوانند نقش های متفاوتی در حوزه های قضایی بر عهده بگیرند. البته، امکان دارد که نوع وظایف این افراد با توجه به مراجعه کنند گان و نوع مشکل و درخواست آنها تغییر کند.

دوره مشاور حقوقی در موسسه دانش پژوهان تحت عنوان dba مشاور حقوقی و mba  مشاور حقوقی برگزار میشود.

نظرات کاربران